Partnerzy serwisu:
Biznes

Jak PR-y chcą wyjść na zero? Zarząd przedstawia działania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
03-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jak PR-y chcą wyjść na zero? Zarząd przedstawia działania
Zarząd Przewozów Regionalnych szacuje, że rok 2013 zostanie zamknięty stratą w okolicach 50 mln zł — to mniej niż zakładano. W ciągu dwóch lat dzięki maksymalizacji przychodów i optymalizacji kosztów spółka ma wyjść na zero lub na plus. Odpowiedzią na ogromne historyczne długi ma być restrukturyzacja w postaci regionalizacji albo nacjonalizacji.

Przewozy Regionalne podzieliły się dzisiaj (3 kwietnia) wstępnymi wynikami finansowymi za rok ubiegły. – Spółka z roku na rok utrzymuje tendencję zmniejszania straty. To efekt wielkich zabiegów modernizacyjnych, programu oszczędnościowego i umiejętnej adaptacji do wymagań rynkowych – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu.

Jeszcze w 2009 r. strata wynosiła 296 mln zł, natomiast za rok 2013 strata wyniesie ok. 50 mln zł – w tej chwili trwa jeszcze audyt finansowy. – To lepszy wynik niż planowaliśmy (60 mln zł) – mówi Wojciech Kroskowski, członek zarządu ds. finansowych. – Stratę chcemy radykalnie zmniejszyć w ciągu 18 miesięcy, a wciągu 24 miesięcy wyjść na zero lub na plus. Przy wpływach ze sprzedaży biletów i dopłatach z Urzędu Marszałkowskiego powinno udać się to osiągnąć – zapowiada Pasikowski.

Jak spółka chce osiągnąć tak dobry wynik? Zarząd wskazuje na maksymalizację przychodów i cięcie kosztów. Jeżeli chodzi o stronę kosztową, przewidziana jest renegocjacja umów z zewnętrznymi podmiotami na towary i usługi – w tej chwili trwa ich weryfikacja. Nastąpi też racjonalizacja zatrudnienia. – Nie zapowiadamy zwolnień grupowych, ale będziemy przyglądać się strukturze zatrudnienia. Obniżać wynagrodzeń też nie będziemy – deklaruje Tomasz Pasikowski. W tej chwili w spółce pracuje blisko 9,5 tys. osób (dla porównania – w 2008 r. było to ok. 20 tys. osób). PR-y zapowiadają również przegląd nieruchomości – zarówno zajmowanych przez zaplecze techniczne, bocznice, jak i biura – pod kątem możliwości wprowadzenia ich do obrotu. Zarząd nie wyklucza nawet sprzedaży swojej siedziby w Warszawie i wynajęcia powierzchni biurowej w innej części miasta. Wartość księgowa nieruchomości możliwych do sprzedaży szacowana jest na kilkadziesiąt milionów złotych.

Przewozy Regionalne zapowiadają też działania marketingowe na rzecz zachęcenia pasażerów do korzystania z usług. – Chcemy wozić pasażerów na czas, sprawnie, w warunkach, które nie urągają poczuciu estetyki – deklaruje Tomasz Pasikowski. Zapowiada zarazem badania satysfakcji i analizy popytu. – Potrzeba więcej danych analitycznych. Teraz działamy w wielu przypadkach intuicyjnie – wskazuje Pasikowski. Prezes zapewnia, że spółka nie będzie masowo kasować połączeń – efektem końcowym restrukturyzacji powinno być jak najlepsze spełnianie oczekiwań pasażerów.

Co z ofertą Inter Regio? – To ciekawy rynkowo produkt. Odnotowujemy na nim malejącą stratę (obecnie w wysokości ok. 20 mln zł), chcemy doprowadzić do jego rentowności – mówi Tomasz Pasikowski.

PR-y chcą też zwiększyć liczbę połączeń międzynarodowych – w tej chwili spółka uruchamia 6 połączeń międzynarodowych i 115 przygranicznych. – Pomysł pojawił się późno, zostało mało czasu. Jeżeli nie uda się w tym rozkładzie, to pełny zakres w kolejnym roku – wyjaśnia Pasikowski i zapowiada zwiększenie liczby połączęń do ok. 50.

Problemem spółki są historyczne długi – ok. 1,2 mld zł. – Mamy znaczące historyczne długi i ujemne kapitały, z którymi spółka sobie nie poradzi. Wszyscy dojrzeli do tego, że trzeba coś zrobić z tą sytuacją – mówi Tomasz Pasikowski. Zewnętrzny konsultant, we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, ma pomóc określić, który wariant dla PR-ów będzie najlepszy: nacjonalizacja lub regionalizacja. Latem lub wczesną jesienią ma zapaść decyzja, który wariant oddłużenia będzie najlepszy.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5